Resturanger på Bali

Fortsätter på min lilla guide till Bali.
 
Restauranger finns det gott om, trots det så blir det sällan fel. Vi var på en restaurang som inte var bra på hela två veckor. Och då åt vi på restaurang minst en gång om dagen. Det finns så mycket som är bra, och väldigt lite som är dåligt faktiskt. Här kommer mina favoriter. Utan rangordning.
 
Nook. Här äter du frukost, lunch och middag på en terrass precis intill ett stort risfält. Du kan sitta under tak eller under små träd. Eller mitt i solen om du föredrar det. Ligger i lilla staden Kerobokan som är granne med Canggu. Menyn är lagom. Det finns att välja på så att man får beslutsångest men valen är inte oändliga som på många andra ställen. Menyn är inplastad på en hård kartongbit och är färgglad och go. Maten är underbar. Både förrätter, maten, juicen, smoothies, frukosten. Vi var där tre gånger. Frukost första dagen precis vid kanten av terrassen med underbar utsikt över risfälten. Middag några dagar senare, underbar fetaost och jordgubbssallad till förrätt och ris och kycklingsås. Lunch sista dagen i en härlig hörnsoffa. Exakt samma mat. Nästan värt att åka till Bali bara för att äta på Nook.
 
Jag har inte hittat bilderna från Nook ännu. När jag hittar dom lägger jag ut dom.
 
Bali Buda. Lite mer vegan/hippie style. Dock underbar mat. Här var vi två gånger. De är utspridda på 3 eller 4 olika ställen på Bali. Vi var på den som finns i Kerobokan. De har en liten butik där de säljer hemmagjorda bröd, även glutenfria, hemmagjorda granola i stora rör som sitter på väggarna. De säljer lite tvålar, hygienartiklar och lite sånna där flummiga saker. Maten finns i en meny som är skriven mittenuppslaget av en tidning. Bara det är ganska mysigt. Det flesta finns i glutenfritt alternativ, love that. Mycket vegetariskt och veganskt. Exempelvis så delade jag Måns och Amir på en förrätt med 12 olika hummusröror som man doppade bröd i. Ett extra plus från Måns för att de hade sugrör gjorda av glas.
 
 
 
Betelnut Café. Ligger mitt i Canggu och man märker att det är populärt då det alltid är fullt. Nästan alltid en kö utanför. Jag tror att det är min favorit. Frukosten här är gudomlig. Mycket hälsojuicer, hälsoshots, en liten hälsosplat. Finns mycket att få veganskt. De använder mandelmjölk och kokosmjölk istället för vanlig mjölk. Mycket färsk frukt. Du kan få en Nagabowl som är en skål med dragonfruit som gjorts till en yoghurt täckt med finns ränder kokos, gojibär, banan, jordgubbe, papaya, mandel och granola. Du kan få en krämig rödrisgröt som är kokt i kokosmjölk som serveras med kokos, banan, papaya, kokosmjölk och honung. Med underbara teer och smoothies. Vattnas lite i munnen. Om Nook är värt att komma tillbaka till Bali så är Betelnut ännu mer värt. Betelnut är nästan ett måste! De har kvällsmeny också, som också var toppen!
 
 
 
Singelfin. Singelfin ligger nere på bukithalvön, nere vid Uluwatu. Här samlas alla surfare tillsammans med ickesurfare för att kolla in en galen solnedgång. Restaurangen är en stor terrass precis på kanten av en klippa/berg. Nedanför finns Balis bästa våg. Det är ganska drömlikt. Maten är okej, inget speciellt. Men du kommer inte hit för maten, du kommer hit för utsikten och solnedgången. Kan tänka mig att det på kvällen även blir en del fest. Kom hit vid 5 för att se solen gå ner över havet nån timme senare. Fint även på dagen. Här var jag två gånger.
 
 
 
Som jag även skrev igår så är Deus ett mysigt ställa ett äta på. Det ligger också mitt i Canggu. Stället har en skateramp för den som är intresserad av sådant.