Tips när du ska till Bali

Varför sitter man i sin arbetsstol på kontoret för? Varför är man inte på Bali igen? Jag sitter på lunch nu och drömmer mig tillbaka lite.
 
Tänkte att jag skulle skriva lite tips till Bali. Mest för mig egen skull för att jag vill summera upp resan lite men istället för att göra det i ett Word-dokument kan jag ju lika gärna dela med mig av det. Någon kanske planerar en resa till Bali, någon kanske undrar varför en ska åka till Bali, någon kanske undrar whats the fuss all about?, någon kanske inte alls tänker sig att en ska resa men vill drömma sig bort lite. Det vill jag.
 
Först, hyr moppe. Trafiken på Bali är hemsk. Men man vill ju ta sig runt och se så mycket som möjligt. Hyr inte bil, åk inte taxi. Av tre enkla anledningar. Trafiken är hemsk, bilar och mopeder överallt. Med en moppe kan du ta dig runt trafiken, åka skicksack, åka på trottoarer, slinka emellan. Bilar står där de står, och ofta flera timmar. Ytterliggare anledning, du ser så mycket mer. Ja du hinner ju komma längre än om du åker bil plus du rör dig hela tiden så du tröttnar inte på att sitta i kö och somnar inte. Och sista, det är roligt!! Det jag såg på en dag nu när jag var på Bali var hela min vistelse på Bali förra gången. Då åkte vi taxi.
 

Besök Canggu. Detta är nästan ett måste. Canggu är så otroligt mysigt och det finns allt. Letar du efter god mat? Right there! Letar du efter strand? Right there! Letar du efter vågor? Yep! Letar du efter shopping? Yes, och bra sådan också! Letar du efter ett mysigt boende? Yupp! Letar du efter utekvällar med nattklubb? Canggu är rätt ställe! Yoga? Jajjemän. Risfält? Yep. Jag skulle säga att Canggu är ett perfekt ställe att utgå ifrån. Finns mycket hotell, budget och ickebudget och däremellan. Du kan ta dig med moppe överallt. Till Ubud är det en timme drygt. Ner till Bukit kommer du på 40 min. Samma till Nusa Dua. Är du i Canggu, besök restaurangen/shopen/nattklubben Deus. Grymt ställe. Bra shop, grym mat och ofta bra livemusik. Undrar du vart alla snygga surferdudes håller till? Här!

 

Tillåt dig att betala det lilla extra för att bo på Surflodge Limasan. Det är lite dyrare men det är så värt det. (Om du tänker surfa alltså, annars kan du strunta i detta).

 

FRii hotel på Echo Beach, Canggu är ett bra tips på boende. Det är ett säkert kort med god frukostbuffé. Nära stranden/havet/surf, 3 min gång. Nära shopping. Perfekt för dig som inte riktigt vet vart du vill hålla till men ändå boka något nån natt så du kan kolla in på plats. Inte dyrt (dyrt för Bali kanske men inte Sverigepriser), fin pool, fin utsikt, trevlig personal och bra service. Jag har bott här 2 gånger.

 

Om du blir trött på Balis livliga trafik, alla människor, alla stora vågor, restauranger, buktiker, u name it. Spendera en dag på Nusa Dua. Jag och Måns ville kolla läget där sista dagen. Vi åkte moppen ut på motorvägen som finns på havet, vilket jag också rekommenderar att göra när man är på Bali. Som beskrivet ovan, Bali är trafik trafik trafik, människor överallt, butiker restauranger. Att komma ut på Nusa Dua är som att komma till ett annat land. Typ lyxställen i USA. Inga bilar, perfekt klippt gräs överallt, maffiga rondeller med maffigare fontäner, resorts överallt, enda trafiken är taxis. Det var mycket speciellt men lätt värt ett besök. Säkert väldigt avkopplade om man har avkopplande sällskap. Måns är inte alltid så avkopplad.. ;)

Det blev mycket text. Får räcka för denna gång, återkommer med del 2... ;)

Frii hotell i poolen

Livemusik på Deus 
 
Utsikt från FRii Hotells takterass
 
Deus
 
Entry till Nusa Dua
 
Bron som är en motorväg på havet
 
Nusa Dua